Вёска Пад’ясенка ў мінулым і сёння
Здаецца, у самім слове з памяншальна-ласкальным значэннем “Пад’ясенка” (паходзіць ад назвы рэчкі Ясенка, каля якой заснавана) закладзена ўстаноўка, што паселішчу не быць маштабным. Вядома, што на пачатку 20-га стагоддзя (кніга “Памяць. Бабруйскі раён”) вёска належала да Гарбацэвіцкай воласці Бабруйскага павета Мінскай губерніі, на 16-ці яе дварах пражывала 134 чалавекі. Тады ж, у 1921 годзе, была адкрыта пачатковая школа.
Паводле перапісу 1926 года, вёска прыкметна разраслася: двароў павялічылася да 37, жыхароў — да 184. У 1934 годзе на вакольных землях быў створаны аднайменны калгас. Далей лёс вёскі падобны да лёсу іншых сельскіх населеных пунктаў, і не толькі Бабруйшчыны — урбанізацыя (узбуйненне гарадоў, перамяшчэнне ў іх сельскага насельніцтва) не абыйшла бокам ніводную. Што да Пад’ясенкі, то на пачатак 1997 года на той жа колькасці двароў, што і 70 год таму, люду пражывала ўтрая меней — 57 чалавек.
Цяперашняе
Прыкладна столькі ў Пад’ясенцы было і ў цяперашняе лета. Але гэта з дачнікамі — у асноўным, нашчадкамі колішніх гаспадароў, якія, маючы кватэры ў горадзе, прыязджаюць на бацькаўшчыну ранняй вясной і з’язджаюць толькі з халадамі, пасля збору ўраджаю. Ёсць дачнікі і не з мясцовых — аблюбавалі куточак за блізкасць да аграгарадка з сацыяльнымі дабротамі, газіфікаванасць і зручныя транспартныя зносіны. Знайшліся і тыя, хто вырашыў тут пусціць свае карані. Тых жа, хто ў Пад’ясенцы прапісаны і жыве пастаянна, — 19 чалавек на 10-ці дварах, усяго домаўладанняў — 52.
І, што дакладна не сустрэнеш у выміраючых вёсках, — будоўля! Дзе “з нуля”, а дзе для абнаўлення. “Вунь той прыгожы дом пабудаваў хлопец-бабруйчанін, сур’ёзны такі, гаспадарлівы чалавек і збіраецца жыць тут круглы год”, — з гонарам за вёску расказваюць стрэчныя мясцовыя.
Крамаў ды іншых аб’ектаў сацкультбыту ў Пад’ясенцы няма і зроду не было: рукой падаць да аграгарадка Леніна. Суседні населены пункт настолькі блізка, што ўзніклыя на яго ўскрайку пры забудове аграгарадка дамы выпадковаму чалавеку нават не зразумець, да якой вёскі належаць. Але без прадуктаў ды іншага неабходнага ў Пад’ясенцы не застанешся, нават калі ты надта састарэлы ці абмежаваны ў дзеяннях: літаральна штодня наведваюцца аўталаўкі.
Аўтамабіль такога прызначэння стаў першым, які мы засталі, наведаўшыся ў вёску. А першымі субяседніцамі — пакупнікі крамы на калёсах сёстры Марына і Ядзвіга.
— Нам тут проста шыкоўна, — ва ўнісон кажуць Марына Францаўна Бахурава і Ядзвіга Францаўна Клакевіч, у дзявоцтве — Наркевічы. У двары Ядзвігі Францаўны (спадчына бацькоў) сустракаем трэцюю, найстарэйшую з сясцёр — Рэгіну Францаўну. Жанчыны-пенсіянеркі прыехалі ў вёску ранняй вясной, адпачываюць ад гарадскога шматлюддзя. Прычым, Марына Францаўна — асобна, у колішнім доме цёткі, які яны з мужам аднавілі і дабудавалі, засталіся апошнія работы па добраўпарадкаванні, чым Аляксандр Іванавіч і займаецца. Усяго праз некалькі дамоў ад Бахуравых жыве на пастаяннай аснове іх сын з сям’ёй. Паблізу набыла хату пад летнік дачка.
— Так што ўсе мы тут бачымся штодня, дапамагаем адно аднаму — што можа быць лепей, — эмацыйна кажа Марына Францаўна, паказваючы дабудаваныя пакоі з новай грубкай-печчу, з ваннай, зайздроснай нават для гараджан, дагледжаную тэрыторыю двара і грады з ураджаем.
“Мы ніколі ў жыцці не сварыліся, тым болей з-за нерухомасці, і не разумеем тых, хто з-за бацькоўскай хаты парывае адносіны. Мы вышэй гэтага”, — адзначае Рэгіна Францаўна. А сястра Ядзвіга надта сакрушаецца, што мы наведаліся не пад канец тыдня, калі прыгажосць у яе двары: кветкі ды рэдкае для мясцовасці кустоўе адцяняе роўна падстрыжаная трава. Але і без таго відаць, што пра спадчыну, дзе ў шчасці і згодзе на працягу 60 год пражылі бацькі-даўгажыхары субяседніц, тут клапоцяцца.
Ад жанчын даведаліся, што Пад’ясенка на дзве трэціх жыхароў — каталіцкая, адкуль і рэдкія для мясцовасці імёны сясцёр. Што тутэйшае прозвішча Голуб якраз у прадстаўнікоў гэтай канфесіі. Што ў школу некалі хадзілі не Ленінскую (яе не было), а ў Ізюмава і Сычкава.
— Цяпер нават страшна уявіць, як гэта мы, першаклашкі, хадзілі ў такую далеч пешшу, кіламетры тры. Раніцай, асабліва ўзімку, збіраліся ўсе на ўскрайку вёскі і дружна ішлі і малыя, і старэйшыя. Назад ісці было страшней, бо не гуртам: урокаў ва ўсіх было па-рознаму.
Згадалі жанчыны і славутую зямлячку Алену Голуб ці, як яе клікалі па мужу мясцовыя — бабулю Стасіху, якая ў вайну выратавала савецкага лётчыка. Немцы самалёт збілі, а лётчык катапультаваўся. Жанчына яго хуценька перапранула, і сталі яны тушыць машыну. Той чалавек прыязджаў да Стасіхі пасля вайны, прывозіў падарункі.
Вікіпедыя падказала і яшчэ некалькі фактаў пра вёску. У Пад’ясенцы жылі дзядуля і бабуля славутага ў свой час футбаліста, майстра спорту міжнароднага класу, чэмпіёна СССР 1982 года Аляксандра Пракапенкі. Адсюль родам Іван Антонавіч Голуб — доктар сельскагаспадарчых навук, прафесар, член-карэспандэнт НАН Беларусі, дырэктар РУП “Інстытут лёну”.
Леаніда Мікалаеўна Мароз (мясцовыя клічуць Аленай), як і большасць жыхароў Пад’ясенкі — каталіцкай веры, але прызнае, як кажа, “і тое, і гэтае”. Бацькі субяседніцы былі тутэйшымі, праўда, часова вёску, як і яна сама, пакідалі. Вярнуліся ў пачатку 90-х. Леаніда Мікалаеўна даглядае магілу матулі на могілках у Ізюмава, а разам і іншыя, чые родныя звяртаюцца за дапамогай ці ў каго іх няма. З усёй адказнасцю ставіцца яна і да ўскладзеных на сябе абавязкаў па ўтрыманні “каплічкі”. За ахвяраваныя і ўласныя сродкі добраўпарадкавала падыход да святога, як кажа, месца, набыла паклонныя крыжы ды іншае неабходнае, уласнаручна майструе кветкі для ўпрыгожання збудавання.
Да таго ж яна — выдатная агародніца, на ўчастку ды ў садзе чаго толькі не ўбачыш! “Чалавек жыве, каб нястомна працаваць”, — упэўнена Леаніда Мікалаеўна. Шлях да Ізюмава, дзе часта бывае, няблізкі, але ў памочніках жанчыны веласіпед, добры настрой і пазітыўнае стаўленне да жыцця. Пры гэтым Леаніда Мароз не перастае здзіўляцца тымі, хто на пагосце родных дапускае запушчэнне. Падзялілася і рэцэптам, як ад пустазелля надоўга пазбавіцца: “Бярэце 10-11 бутэлек “Белізны”, столькі ж уксусу і 2 пачкі марганцоўкі. Усё гэта размяшаць і нанесці палівачкай на зямлю, якую плануеце ачысціць, папярэдне прапалоўшы яе ад непатрэбнай расліннасці”.
Паважаны на вёсцы чалавек — Віктар Віктаравіч Голуб. Ад фотаздымка пажылы мужчына адмовіўся, а вось пагутарыць з карэспандэнтам — з задавальненнем. У Пад’ясенцы Віктар Віктаравіч нарадзіўся і жыў да службы ў войску. Зноўку на малую радзіму вярнуўся ўжо пенсіянерам. Працоўная ж біяграфія субяседніка звязана з медыцынай — быў урачом адной з медустаноў Пухаўшчыны Мінскай вобласці. Віктар Віктаравіч цэніць у людзях сціпласць, і сам, як кажа, стараецца жыць такім чынам. Цяпер па хатняй гаспадарцы састарэлым людзям (пражывае з жонкай) двойчы на тыдзень дапамагае сацыяльны работнік, выкананнем абавязкаў якога Голубы задаволены.
“А як жа па-іншаму, — уступае ў размову сацработнік Алена Віктараўна Белавусава, не адрываючыся ад мыцця вокнаў хаты. — Мы ж мясцовыя, я вырасла на вачах Віктара Віктаравіча. Хіба магу да яго ставіцца па-іншаму.” Але ж гаспадар заўважае, што знаёмства тут ні пры чым. Усё залежыць ад чалавека, яго характару, прыродных і прывітых якасцяў. І як доктар падзяліўся ўласным рэцэптам моцнага здароўя: “Галоўнае, з дабрынёй ставіцца да людзей, і яны будуць адказваць тым жа. Важна — не зайздросціць, не сварыцца, быць ветлівым з усімі, праяўляць міласэрнасць, ставіцца да іншых так, як хацелі б, каб ставіліся да вас. Любіць адно аднаго”. Прыемна таксама было пачуць, што Віктар Віктаравіч чытае нашу газету і завочна ведае ўсіх аўтараў, гэтак жа, як і мясцовыя навіны.
Жыхар усё той жа вуліцы Цэнтральнай Аляксандр Курыльчык разам з жонкай і двума дарослымі дзецьмі трымае прыватную падсобную гаспадарку, якая, як кажа, не дазваляе пакуль адкласці грошай пра запас, але дае магчымасць жыць, мець усё неабходнае. Шэсць дойных кароў і маладняк, не лічачы птушку і кралёў, — арсенал, які патрабуе штодзённага клопату і догляду. Пакупнікоў далёка шукаць не даводзіцца: натуральная прадукцыя па таннейшай, чым на базары, цане добра разыходзіцца сярод мясцовых. Турбот па гаспадарцы ў Курыльчыкаў шмат, але гэтая работа членаў сям’і задавольвае, трымае ў жыццёвым тонусе. Не да хвароб і філасофстванняў, калі ў клеці жывёла і яе трэба своечасова накарміць, напаіць, падаіць і з атрыманай прадукцыяй управіцца (даставіць да пакупніка). Патрэба ў натуральнай ежы, па словах Аляксандра, велізарная, таму ў планах — гаспадарку пашырыць. Галоўнае — не падманваць людзей, не дазваляць зніжэння якасці прадукцыі, не “задзіраць” цану.
У доме субяседнік жыве бацькоўскім, але абноўленым. Як прыйшоў да нетрадыцыйнага для сучаснай вёскі занятку? Кажа — з-за здароўя. Працаваў у мясцовай сельгасарганізацыі на зернетоку. А пасля перанесеных аперацый на спіне і звязанымі з гэтым нязручнасцямі занятак вырашыў зрабіць больш “хатнім”. Асноўны клопат людзей, якія трымаюць на ўласным падворку рагулю, не кажучы пра шэсць, — сена на зіму. Але і гэтае пытанне для субяседніка вырашальнае: заключае дамову з мясцовым прыватнікам.
…Пакідаем Пад’ясенку з упэўненасцю, што жыццё тут будзе працягвацца і надалей. Тым болей, што сельвыканкамам падрыхтаваны ўчасткі пад забудову. З даброт старшыня Зінаіда Трубачка называе газіфікацыю вёскі, зручнасць транспартных зносін, блізкасць да аграгарадка, лес і возера непадалёку. А яшчэ — ветлівасць і гаспадарлівасць жыхароў, улюбёных у малую радзіму, упарта намераных не даць вёсцы згаснуць.
Алена КАРПЕНКА. Фота аўтара.